rädd

Min fina lilla lurviga vän. Du ligger bara och sover så sött bredvid oss och jag drar på en sak varje dag. 
Sen vi visste att vi skulle flytta så blev det en självklarhet för oss att Torsten skulle få bli utekatt. 
Katter ska egentigen få vara ute (tycker jag) och det skulle kännas jobbigt att inte kunna få ha dörrar och fönster öppna när man bor på markplan och hela tiden behöva se efter att katten smiter. Hur som. Vi har dragit på detta med att släppa ut honom. 
Oro tankarna kommer ifatt mig. Han har inte fått vara ute en enda gång under sitt fem år långa liv.

Tänk om han inte kommer tillbaka? 
Hur ska han hitta hem? 
Vi har ingen kattlucka och tänker heller inte skaffa någon, hur ska han komma in exakt när han vill? 
Tänk om han blir påkörd?
Tänk om han blir skadad? 

Usch jag vågar inte släppa ut honom. Känns så sjukt läskigt. Även om jag vill det. När man bor på landet känns det så dumt att hålla honom inne. Han har ca femton är kvar. Skulle kännas som att hålla honom som min fånge och att han skulle gå miste om massa härliga saker. 

Men jag är en stor egoist som inte tar steget. Det är väl bara att öppna dörren och låta honom gå iväg? Eller? Hur gör man? Någon som varit i samma sitts? 

/ rädd katt-mamma som aldrig ska få se sin bebis igen.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag förstår verkligen dig! Men en dag när han kissade på dörren fick jag bara nog, jag släppte ut han. Han höll sig väldigt nära tomten och sen släppte jag även ut tjejkatten. Båda har varit utekatter nu i ca 1,5-2 månader och håller sig rätt så nära tomten fortfarande. Båda krafsar på fönstrena eller dörren när dom vill in och har sin lilla pläd ute på altanen där dom ligger och gosar ☺️ Han kommer klara sig lille Törst!

2015-08-06 @ 23:27:12
Postat av: Linn

Tack för kommentaren 😊😃
Dom klarar sig, men som sagt det är ändå läskigt😲
Skönt att de gått bra för dig och dina 🐈🐈 hittills 😊👍✊

2015-08-07 @ 20:14:47
Postat av: Elin Löwstedt

När vi flyttade till huset från lägenheten så började vi med att gå ut med katterna i sele. Sen släppte vi bara ut dem när vi var hemma och tog in dem när vi åkte eller sådär. De var innekatter i 5 år och har varit utekatter i 3 år nu. De rör sig bara runt huset, faktiskt :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback