en bebis-pryl lista

Fick en förfrågan av Christin som är gravid och ville att jag skulle skriva ett inlägg om saker vi inte skulle klara oss utan. Ta detta med en nypa salt, man kan klara sig utan detta och jag har bara varit mamma i fem månader och är inget proffs men dessa saker har vi haft/ har mycket användning för och det är saker jag rekommenderar. Nu nämnder jag inga självklara saker som barnvagn och babyskydd utan det där lilla extra, som man som sagt kan klara sig utan men som jag upplever inte är onödiga köp. 

Först ut och som står högst upp på listan är ett babynest och en vagga eller en säng till babyn över lag. Men jag är så nöjd att vi just köpte en vagga, då den är så låg och jag ställa den tätt intill mig. Undelättar när hon äter på nätterna och jag kan ligga kvar i sängen och mata henne. Alternativt en amnings säng, att kunna ha barnet i tätt intill. 
Ett babynest underlättar, känns tryggt och är perfekt att kunna ta med sig om man ska iväg och sova borta med barnet. Att ha i vagnen, i soffan eller mellan föräldrarna i sängen när man ska sova. Vi använder det än men har knytit upp knuten längst ner då hon blivit stor. 
Även mysiga filtar tycker jag man inte kan få för många av. Har några här och var. Så har man alltid någon till hands om någon ligger i tvätten. Selma somnar bäst med en mjuk filt eller en snuttis över halva ansiktet. 

Nappflaskor och ersättning. Fick tipset här i bloggen strax innan jag skulle föda och det underlättade för mig att ha hemma då det var svårt att komma igång med amningen (som som sagt aldrig kom igång för mig) men i början varvade jag mellan bröstet och ersättning. Har fem flaskor hemma så jag alltid har rena flaskor tillgängliga men man kan ju börja med en- om man vill.

En insatts till badkaret eller badbajlan. 
Underlättar rejält när man ska bada bebisen vilket gör det lättare att kunna tvätta. 

Mycket pyjamaser och mjuka kläder. 
När hon var nyfödd var vi mycket hemma och orkade inte ens byta om på ett spädis som ändå sov sig igenom dagarna. Jag har en hel del koftor och klänningar i minsta storleken som nu ligger i en låda på vinden och aldrig användes. Det var så kul att handla under graviditeten men inte så praktiskt. 

Dregglisar. Vi har massor med små dregglisar/ tyg haklappar hemma. Underlättar om man får en kräkbebis (vilket inte jag har) men vad hon dregglar. Smidigare att byta såna under dagen än att byta kläder som blir blöta och kalla. 

Babygym. Barnet uppskattar det tidigare än vad iaf jag trodde. Satsa på ett (fult) med mycket färg och mycket att titta på. Bra för utvecklingen! 

Nappar och napphållare. 
Nu rekommenderar jag inte att skaffa sex stycken, bara en liten grej jag har. Men en räcker gott och väl samt ett gäng olika nappar. Dom försvinner och det är skönt att ha tillgång till dom fort när det väl behövs. Napphållaren underlättar om bebisen väljer att spotta ut nappen på typ ofentliga platser. 

Bra ha saker som man kanske inte tänker på innan man har barn utom blöjor och salvor är en snorsug, fisventil, termometer (som någon nämnde nu) alvedon och skedar för att kunna ge bebisen sina D vitamin droppar som man får under första BVC besöket. 

Sist ut är en babysitter. Snart blir bebisen nyfiken och vill gärna sitta upp och vara upprätt.

Ja, listan kan ju göras hur lång som helst känner jag nu. Haha. 


Kommentarer
Postat av: Christin

Toppen inlägg 👍🏼👍🏼😘😘

2016-03-07 @ 13:33:16
Postat av: Anonym

Får jag lägga till en sak.. Rumptermometer :) man vet aldrig när den behövs första gången. Har man otur är Apoteket stängt just då och en termometer kommer definitivt behövas framöver ändå.

2016-03-07 @ 14:12:03
Postat av: Linn

Absolut! Jag har kommit på massa saker i efterhand som jag inte tänkte på när jag skrev inlägget. Som fisventil, skedar, snorsug mm. Listan kan ju göras lång 😊

2016-03-07 @ 14:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback