längtar efter svalare dagar

En liten uppdatering såhär mitt i natten (snart).
Kladdiga och galet varma dagar passerar. Igår gav jag mig på en storstädning och den tog mig hela dagen. Man var ju tvungen att pausa mellan varje moment. Sex eller sju maskiner tvätt hann jag också med, tackar vet jag torktumlare. Aldrig haft de innan, men vad mycket mer man hinner tvätta då ställningen inte blir full. Perfekt för sängkläder, handdukar och sånt som jag tvättade igår, som annars tar upp all plats.

Idag kom vi ut en stund mitt på dagen. Barnen lekte i lekparken innan vi gick ner och doppade oss. Sen åkte vi och handlade. Njöt av ac:n inne på Hemköp. Hoppas prognosen stämmer att de ska bli svalare nästa vecka, för detta är olidligt.
Hur som. Idag avslutade jag dagen med mils rundan med Jessica. Nu har jag suttit uppe och ugglat i min ensamhet alldeles för länge. Dags att sova, imorgon väntar en dag i taxinge med Alexandra, Anna och alla barnen.

Haha roliga bilder. Men hellre inlägg med bilder, än utan. Men de är de jag tagit de senaste två dagarna.

Junibacken

Jätte mysig men jätte varm dag på Junibacken. Älskade sagotåget. De har verkligen uppdaterats sen jag åkte se sist sen si sådär 20 år sen. Så fint!

Detta var vår tredje vistelse i Stockholm i år, med familjen. Nu har vi alltså betat av Skansen i typ Mars dock, Gröna Lund och nu Junibacken. Nästa familjebesök får bli Akvaria, de bestämde Chrille.
Älskar att åka upp till storstan, tågresa på en timma sen en liten tur med båten. Sån kontrast mot hemma och lika skönt är de att komma hem igen. Så som nu, är strax hemma. Blev strul med tåget hem, så blev verkligen en lång dag.

lördag

En bättre lunch på skärgårdsvåfflan avslutades med lite shopping i Nyköping.

Och när jag skriver shopping så inkluderade de en outfit till mig själv. Topp och byxa från hm. Så skönt :-)

kort hår

Idag fick jag nån "knäpp" gick och klippte av håret. Har tänkt på de ganska länge och jag hade kort för kanske två år sen, nu var de dags igen och de blev ännu kortare. Så, såhär kort hår har jag aldrig haft i vuxen ålder. Jag som inte har tjockt hår annars, fick ju världens man (känns de som).

Slingade mig själv innan sen åkte längderna av. Tofsen är obefintlig och är de ovant, men skönt och snyggt. Har man inte tjockt hår är de lika bra att klippa av de, så resonerar jag nu. Men i mina gamla dagar hade jag gråtit just nu. Extensions var min bästa vän.
Nöjd är jag just nu, men kanske ångrar mig imorgon. Men de växer ut igen, bara hår lixom. Tänk så mogen jag blivit 😎

Utöver de så har vi hängt på stranden hela dagen, som alla andra, ätit fredags tacos, som alla andra.

Trevlig helg på er :-)

☀️

Kan detta ha varit den varmaste dagen i världshistorian? kändes som det iaf.

Gav till och med Vilma 11 månader gammal en glass. Som hon frossade, tre tuggor sen var den där pinnen slut. Hon vägrade allt som jag erbjöd så tänkte att vem vill inte ha en glass i värmen?
Har hört att man blir slappre med barn nummer två, haha.

Utöver lekparkshäng och en dag hemma på altanen så åkte jag till Jessica på eftermiddagen.
Vi satt ute tillsammans med Ida fram tills nu, då jag precis kom hem. Även Malin kom förbi en stund. Härlig kväll med massa tjejsnack, sånt är alltid välommmet.

Där under satt barnen idag och lekte i sanden 👆🏻 blev svalare sand desto mer de grävde. Tycker de är så galet svårt att hitta på något i värmen. Stranden hänger jag dock mer än gärna på men just nu känner jag mig ganska mätt på solen. Svensson och klaga på vädret, jag vet. Men svårt att hitta på något i värmen med två små, både inne och ute.

passar på!

Godmorgon på er!

Vi har precis vaknat här hemma. Mina barn har sovit mellan 08-08.30 sen vi flyttade hit, nått magiskt med huset kanske hehe. Innan vaknade Vilma alltid 07, så inget mig emot.

Jag släpper alltid ner Vilma när hon vaknar, hon kryper fram och tillbaka i deras rum och plockar på sig leksaker. Selma hakar på eller så lägger hon sig i soffan och tittar på lite barnprogram innan vi går ner och äter frukost.
När de väl är frukost så startar de eviga tjatet över att Selma ska äta upp sin frukost. Hon äter så dåligt just nu och har väl typ alltid gjort. Men de tar henne kanske en timma att få i sig en halv macka. Blir galen på henne. Spelar ingen roll vad som serveras i frukostväg och hon får dessutom alltid bestämma själv vad hon vill ha.
Vilma där emot slevar i sig sin gröt i ett naffs, så tacksam.
Lite om våra morgonrutiner. Annat blir de kanske när de är dags för förskola i slutet på Aug. Igår shoppade jag föresten lite nya kläder hon ska ha där. Så otroligt bra rea på lekmer så kunde inte låta bli att passa på. Just nu fick man dessutom 20% rabatt på rean så en jacka för 143kr osv. Har använt mig av deras märke Kuling förut och var nöjd så nu testar vi som sagt höstjacka, skaloverall och ett par fodrade gummistövlar i samma märke. Utöver de så blev de vanliga gummistövlar och en ryggsäck med frost på, till Selmas stora förtjusning.

Så bra priser som sagt 👆🏻 allt från lekmer utom väskan som jag klickade hem från hm.

Idag blir de en dag på stranden för vår del, åker till klämmingen tillsammans med Ida och co. Så ska väl snart ner och ta tag i den där massäcken som ska packas osv.

Ha en fin dag alla ni :-)

promenader & bad

Två dagar av "åter till vardagen" har passerat.
Båda dagarna har jag gett mig ut på milen, igår med barnen i värmen dvs inget att rekommendera. Idag tog jag bara med Vilma och gick med Ida på kvällen, så mycket skönare för oss alla.
Så skönt de ska bli att få ta en dusch och sen lägga sig efter detta.

(null)

Idag har vi även varit på Bvc, Vilma skulle få vaccin och är nu redo inför utomlands resan.
Vi har även hängt på stranden både efter frukost och middagen. Gick ner och tog vårt kvällsdopp efter maten, ett måste i hettan helt enkelt.

När man är själv med barnen på stranden, så åkte flytvästen på, på Selma som är lite snabbare än Vilma. Har sån respekt för vatten och tycker faktiskt inte de är optimalt att vara på stranden själv med två små. Stenkoll hela tiden såklart sen är de då skönt med flytväst på, inte så poppis hos Selma till en början dock.

slut

Och där var Chrilles semester (snart slut) imorgonbitti ringer klockan och de är dags för jobb.
Känns såklart så tråkigt.
Har varit så härligt att ha honom hemma, att dela på alla sysslor och hjälpas åt med barnen från morgon till kväll är såklart stor skillnad mot att han jobbar.
Men vi är jätte nöjda med våra tre veckor ihop. Ett tomt skal blev ett hem, Chrille har skruvat möbler tills han fått träningsvärk och vi har varit så duktiga båda två. Stolt över oss som fick allt på plats, så fort ändå. Vi har verkligen köttat den första 1,5 veckan sen den sista 1,5 veckan så hann vi med lite roliga saker också. Vi har utom dagliga strandbesök hunnit med bröllop, Gröna Lund, Kolmården och sagostigen. Fanns ytterligare lite små saker vi ville göra denna sommar, så får se om se är något vi gör någon helg framöver.

Många Ikea besök blev de, ännu mer tippen besök och många kartonger har packats upp.
Har ju visat er bilder på hur de ser ut nu, men ska fota mer en annan dag, tänkte jag.

Idag för föresten mamma varit över. Vi tog mils rundan och de var så länge sen jag gick den nu. Skärpning!
De var så skönt att gå den, bara hon och jag. Rensa luften lite som man säger, de behöver alla ibland :-)

Igår var vi även hos Chrilles pappa med familj och hälsade på. Vi var hemma vid 01 så de blev en heldag där ute. Supermysigt även de!

Lite hattigt inlägg kanske men nu är de dags att varva ner på soffan. Selma somnar (förhoppningsvis) strax, Vilma sover sen en stund tillbaka och vi ska nog sätta på en film.
Ikväll är föresten Selmas tredje natt utan nattblöja. Efter att hon slutade med blöja sen en tid tillbaka så har vi bara satt på en blöja för natten. Men hon kändes färdig även med den. Hon har aldrig lagt en droppe på nätterna, så de är alltid torra blöjor som åker av på morgonen. Hon säger även till innan hon somnar och ligger själv i sängen, om hon är kissnödig lika så när hon vaknar. Så hennes sista paket får syrran använda sen helt enkelt.

sommarkväll

Igår samlades vi upp ett gäng och åt middag på Gnesta strand, ett stenkast från oss.
Så mysigt och gott, de var även trubadur så de dansades och sjöng med barnen.
Snäll trubadur var de också som spelade flera barnsånger.
Efter de gick vi hem till oss och satte oss, barnen somnade en efter en så vi fick sitta ute och ha lite egentid. En mysig sommarkväll!

sagostigen

Äntligen en molning dag, haha. Lika varmt för de men något behagligare när inte solen steker på.

Så idag efter frukost bestämde vi oss för att besöka Sagostigen i Malmköping. Ingen har varit där tidigare men de blir definitivt ett nytt besök nästa sommar.
Mysig utflykt som inte kostade skjortan. Vi stekte på pannkakor imorse som vi sen tog med till lunch. Barnen var nöjda (eller främst Selma) av att gå i skogen och titta in i alla små (sagor) hus. Titta på teater, hoppa studsmatta, rida på ponny, leka i lekparken och titta på djuren.

Nu är vi hemma igen och ska snart äta middag, sen går vi ner till stranden och tar ett dopp. De behövs nu efter en heldag på spång!

kvällsugglan

Hej på er!

Här hemma somnade alla redan vid 20 och jag har suttit uppe, eller ute på altan och patat med Ida i telefon och druckit ett glas rött.
Nu är de dock dags att lägga mig i sängen bredvid alla andra. Ikväll sover alla i sovrummet. Selma kom in för en stund sen och yrade omkring helt genomsvettig. Värmen är som sagt, väldigt jobbig nu främst för de små. Kvällstid när man ska sova är värst tycker jag, annars är de såklart trevligt när man ligger på stranden. Känns ju som att man är utomlands.
En flaska vatten drack hon iaf sen somnade om bredvid de andra två, framför fläkten som går på högvarv.

Nu ska jag som sagt sova jag med. Imorgon håller vi oss borta från solen på förmiddagen och åker in till Södertälje för att hämta ut våra pass hos polisen som kommit.
Jag och Vilma tog nya pass här för en vecka sen, så nu är de klara.
När vi ändå är i Tälje så passar vi på att göra lite ärenden.

Idag grillade vi bl.a. avokado till middag. Usch så äckligt de var, smakade kartong. Vi har sett såna recept och jag trodde att allt man la på grillen smakade lite bättre än innan, men absolut inte avokado.

en vecka kvar

Ännu en varm vecka framför oss och (tyvärr) Chrilles sista semester vecka. Varför måste dessa veckor alltid gå så fort?
Men i vårt fall hade de inte kunnat blivit mer passande med tanke på flytten. Vi har kommit i ordning och tar nu dagarna som de kommer, utan att behöva fixa här hemma. Så underbart!
Även så glad över att vi kom iväg till både Kolmården och Grönan under denna semester. Så de inte bara blev hemma-fix. Vi var faktiskt väldigt snabba om jag får säga de själv.
Nu ska vi njuta av sista veckan och sen ser vi fram emot vår utomlandsresa!

Idag har vi hängt på stranden tillsammans med Ida och barnen. Även efter middagen gick vi ner och tog oss ett kvällsdopp. Vi har även en dusch där nere som vi duschade av kidsen i innan vi gick hem igen. Avslutade dagen med en kort promenad sen somnade de på stubben.

Imorgon ser de ut att bli ännu mer strandhäng, ungefär de som går att göra nu i denna hetta.

Dags att sova nu. Godnatt på er!

Kolmården 2018

Villen lyckad men så varm dag på Kolmården. Alla var nöjda och glada. Vi är nu påväg hem efter tio timmar :-)

Ser fram emot nästa års besök. Så mysigt att vara där tycker jag!

lördag

Vi har haft ett mysigt dygn tillsammans med Alex, Phille och barnen.
De har ätits, badats och lekts.
Nu är det dags att dra på en tvätt sen ska vi ner till badstranden och svalka oss. Så sjukt varmt idag, igen. Men jag klagar inte!

soffan

Idag kom nya soffan på plats. Jag är verkligen  nöjd. Hade inte kunnat hittat en mer passande i vårt lilla vardagsrum. Även mattan och bordet är nytt för idag. Jag och Selma åkte upp till Ikea och shoppade de sista idag. Så nu är vi så gott som helt klara. Känns underbart. I köket ska nytt kakel och en ny blandare i mässing inhandlas, men de får vänta en stund. För nu är de slut på kontot 😎

Ikväll inviger vi soffan med ett glas rött framför sommar med Ernst!

(null)

Mysigt att bara få komma iväg en stund bara hon och jag idag 💕

lyckad dag

Nu slänger vi in handduken efter nästan 12 timmar på språng.
Vi har verkligen haft en ur mysig dag på Grönan. Selma åkte upp hela häftet och tjugo karuseller senare var även hon nöjd. Vilma fick också åka lite, super kul tyckte även hon.
Selma älskade kopparna och tåget som åkte och snurrade fort. Vad hon inte gillade var lustiga huset och kärlekstunneln. Jag åkte kärlekstunneln med henne och hon fick panik där inne i mörkret, jag förstår henne nästan. Obehagliga små troll där inne ju haha.
Lusiga huset blev inte heller någon hitt som sagt. Vi var tvugna att köpa kortet. När hon såg bilden på sig själv sa hon "Selma rädd". Men utöver de så blev de som sagt en lyckad dag som avslutades inne i gamla stan över en pizza och ett glas vitt för min del. Vi fick feeling när vi klev av båten så slog oss ner på närmaste resturang innan vi gick mot tåget. Vädret idag har varit rena rama utomlands värmen, så de blev både glassar och slush.
Den här dagen var så välbehövlig för oss alla efter allt med flytten. En härlig dag med familjen helt enkelt :-)

🌸

Idag var min mormor och morfar över på lite lunch och fika. De hade med sig en rosbuske på stam som vi sen planterade. Jag och morfar åkte till granngården och köpte jord och sen blev de även lite andra blommor så nu är de väldigt fint på framsidan om jag får säga de själv.

Nu är de dags att lägga tjejerna sen förbereda inför morgondagen. För imorgon 8.30 går tåget mot stockholm och en heldag på Gröna Lund står framför oss!

hej på er

Lite bilder från igår och idag :-)

fredags taco

Mycket "inrednings bilder" blir de. Men de får ni stå ut med.
Idag gjorde vi de sista på vår "To do lista" finns såklart saker kvar att fixa med men längre än såhär kommer vi inte för stunden. Man är ju bra otålig på att vänta på den där soffan som kommer vecka 30.
Idag satte vi iaf upp tavlorna och spegeln ni kan se på bild, sen lite annat smått.
Ska byta ut de flesta bilderna på bilder på båda barnen men ska behålla några.
Gardiner och fönster lampor är föresten också på plats.
Chrille var ute med barnen i lekparken idag och badade dom i poolen så fick jag passa på att städa ordentligt. Så skönt efter snart två veckor som gått. Under den tiden har vi grisat omkring med skor osv så detta var välbehövligt. Nu börjar desnart  kännas som ett hem :-)

Just nu nattar vi varsitt barn, går inte så bra för nån av oss (hör jag) så vi får se när de kan tänka sig att somna, så får vi slå oss ner i soffan.

Idag

Efter dagar bestående av mestadels frys och snabbmat var den här middagen lite extra god.

(null)

Idag har vi även skålat för att övergången är helt klar. Idag kom de sista upp på väggarna och den är städad. Även skåp och spegel i hallen kom på plats när tapeten torkat. Super nöjd!

Ett snabb besök på stranden hann vi också med i värmen idag.

Här ser ni en del av vårt sovrum samt allrummet.
Där Chrille och Selma just nu sitter och tittar på en film.

Vi fick nästan lite utomlands feeling idag när vi satte på oss badkläder och promenerade några meter till stranden. Okej jag gick inte i en bikini men resten av gänget gick i badkläderna.

Barnrum

Igår var vi färdiga inne hos Selma och idag även inne hos Vilma. Fotar mer sen :-)

Jag är så nöjd med att rummen är enhetliga 🤗

Mer bilder kommer sen, som sagt. Imorgon visar jag nog er hallen, för idag kom tapeten upp :-)
Även sovrummet är i stort sett klart, bara tre tavlor som ska upp osv. Så vi börjar se ljuset i tunneln även om de är mycket kvar såklart!

bröllop 💓

Igår sa se Ja till varandra. Blev verkligen en helt magiskt dag. Längtar tills de blir min tur, även om de känns långt borta just nu haha.
Åter till gårdagen. En underbar dag på alla vis. Började med att vi tärnor träffades hos Alexandra och gjorde oss ordning ihop följt av en lunch. Vigsel på en brygga i enhörna och sen vidare till en oroligt fin festlokal. God mat och dricka i överflöd, härlig stämning och dans tills de klaffade igen och avslutningsvis korvgrillning.

Tack igen Alexandra (vet att du läser bloggen) 🕺🏻 för igår. En dag jag sent kommer glömma 💓